måndag 13 mars 2017

Föreslå böcker till stadsbiblioteket om trichotillomani

Igår gjorde jag något som jag borde ha gjort för länge sedan, skrivit upp böcker om Trichotillomani till Nyköpings stadsbiblioteks förslagslåda. Jag hoppas att man kan göra det här till alla bibliotek för i så fall kan ni där ute också göra det. Här är titlarna jag föreslog, de är inga jag läst men hoppas kunna göra snart.

The Hair-Pulling Problem: A Complete Guide to Trichotillomania

How to Stop Pulling Out Your Hair!: Your Guide to Curing Trichotillomania

Det finns flera titlar tillgängliga på både Bokus och Adlibris.

När jag var liten så var det inte lika vanligt att sätta sig vid datorn för att ta reda på saker. Mina föräldrar och lärare hade ingen aning om vart de skulle vända sig eftersom det fanns ingen information tillgänglig på samma sätt. Ungdomar, det fanns inte ens mobiltelefoner man kunde ta bilder med! Det man gjorde var att fråga runt eller kanske kolla i böcker, men vad skulle man söka på? Jag tänker mig att dagens föräldrar vars barn rycker hår skulle möjligen kunna hitta diagnosens namn genom att söka på "rycka hår", därefter har de ett namn: trichotillomani. Därefter kan de, som gärna förlitar sig på böcker, kanske glädjas av att hitta något om det på biblioteket, trots att litteraturen är på engelska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar